08.11.2016

De trein is aan het rijden...

De trein…

Ruim 6 jaar geleden (het was oktober 2010) zag ik (eigenlijk heel toevallig) een treintje rijden.

Het treintje kwam vanuit het verre Rusland, en was klein. Eenvoudig. Geen poespas, maar een gewoon boemeltreintje, waarmee je uiteindelijk je doel bereikte na een lange, vermoeiende reis. Echter: zonder compleet in de watten gelegd te worden; alles was zeer eenvoudig en simpel.

Het treintje was destijds eenvoudig, maar had wel een uniek einddoel voor ogen: de wijde wereld in; en tijdens de reis steeds langer zien te worden, met meer bagage aan boord, meer wagonnetjes achter de locomotief, zodat de trein steeds zichtbaarder zou worden voor de wereld.

Deze trein was het treintje van iRidium mobile. Zes jaar geleden begon dit treintje te rijden, als een software-tool voor het visualiseren van Domotica-projecten. Met slechts enkele ondersteunde protocollen aan boord (AMX, KNX en Modbus) ging het treintje rijden. Met heel eenvoudige software, waaraan je niet te veel eisen kon stellen, maar waarmee je uiteindelijk wel je doel bereikte.

Iedereen kon instappen op de trein van iRidium mobile: elke leverancier van Domotica-hardware kon aanhaken, en samen met iRidium laten zien aan de wereld dat we alleen gezamenlijk de mooiste combinatie kunnen opleveren: de fabrikant van de hardware met hun eigen producten, en iRidium met de software daar bovenop om die hardware te bedienen. Zodat beide partijen er beter van zouden worden: de hardware-fabrikant kon meer hardware verkopen, en iRidium leverde daar een mooie grafische interface bij.

Want het leek, dat hardware-fabrikanten goed zijn in het produceren en verkopen van domotica-hardware, maar dat de software om die hardware te bedienen vaak tekort schoot. En wat bleek? Gaandeweg de trein verder door Europa reed, zagen steeds meer hardware-fabrikanten dit ook in. Zij zagen in, dat je niet alles zelf kunt doen, maar dat je jezelf moet focussen op datgene waar je goed in bent (het produceren van hardware), en open moet staan (samen moet werken) met andere partijen voor het gedeelte waar je eigenlijk niet zo goed in bent: het maken van software om al deze hardware te kunnen bedienen.

Vanaf het eerste moment in 2010 dat ik het treintje van iRidium zag rijden, besefte ik dat deze trein zich zou kunnen ontwikkelen tot een moderne TGV, met alle opties die je je maar zou kunnen wensen. Ik ben dan ook op deze trein gesprongen, en heb me vol overgave gestort op het doel om de trein zo lang mogelijk te laten worden: zoveel mogelijk fabrikanten op onze trein te laten aanhaken, om gezamenlijk ons doel te bereiken: de woning, het bedrijfspand, de boot of het jacht slimmer te maken met de hardware van de domotica-fabrikant en de software van iRidium mobile.

Gedurende de beginperiode heeft de trein zeer veel door België, Duitsland en Nederland gereden, op zoek naar fabrikanten die aan wilden haken. Die de win-win situatie zagen van iRidium: zij (de hardware-fabrikanten) de hardware, wij (iRidium) de software om dit alles te besturen.

Nu, zes jaar later, is het goed om te constateren, dat de trein lang is geworden. Erg lang zelfs. Begonnen met enkele protocollen (AMX, KNX en Modbus) ondersteunen we vanuit iRidium mobile nu nagenoeg alle populaire protocollen die in Europa (maar ook daarbuiten) vertegenwoordigd zijn: Helvar, Modbus, Duotecno, Domintell, KNX, ISYGLT, HDL Bus Pro, Crestron, AMX, KlikAanKlikUit, Teletask, Niko, iNels, Teco, Clipsal en vele, vele andere systemen, om maar niet te spreken van IP-camera’s (MPEG en H.264), SIP-intercoms (o.a. Robin, Paxton, ABB, 2N, Mobotix, Fasttel en Comelit), alle AV-apparatuur via infrarood, RS232 of IP, en alles wat je zelf maar zou willen besturen (met een eigen protocol). Want ook dat dan dus: met de enorme verzameling van mogelijkheden binnen onze software kan iedere system-integrator ook zijn eigen protocol ontwikkelen.

Recentelijk zijn Teletask en Niko aangehaakt op onze trein, omdat ook zij vanuit de markt benaderd werden of hun systeem met iRidium mobile compatible gemaakt kon worden. Er liepen al wel contacten met deze leveranciers (de trein was er al eens langs geweest), maar toch twijfelden deze leveranciers. De vraag vanuit de markt naar openheid en samenwerken (de enige manier voor fabrikanten om te kunnen overleven de komende jaren) heeft ook hen ertoe gebracht om op de trein van iRidium te springen.

De trein blijft rijden, en probeert ook de enkele wagonnetjes van fabrikanten die momenteel toch nog ergens op een rangeerterrein staan, aan te haken. Fabrikanten geven zich immers niet zomaar gewonnen; de jarenlange ontwikkeling van een eigen protocol geven ze natuurlijk niet zomaar aan iemand die langs de deur rijdt. Maar toch: alleen met samenwerken en open zijn naar elkaar, kunnen fabrikanten in de toekomst overleven. Alleen op een rangeerterrein blijven staan is een slechte keuze; je wagon gaat roesten en kan over een tijdje gewoon niet meer aanhaken op de trein.

Nu de trein door Europa en de rest van de wereld aan het rijden is, is duidelijk geworden dat we er gezamenlijk ook alleen maar beter van worden. En met alle ontwikkelingen die we vanuit de cockpit van onze trein waarnemen (IoT, gadgets, steeds meer nieuwe protocollen en producten) gaat de trein steeds harder rijden. Zo snel, dat bijna niemand de trein meer kan bijhouden, en we met z’n allen (fabrikanten en consumenten) alle seinen op groen moeten zetten om de trein voorbij te laten stormen.

Met iRidium in de cockpit van de trein zijn system-integrators en installateurs in staat, om een verbinding te leggen tussen alle wagonnetjes. Om alle technieken en protocollen die zich in de wagonnetjes bevinden, aan elkaar te koppelen. Om ‘traditionele’ (bedrade) domotica-systemen te koppelen aan IoT-achtige zaken zoals onewire-oplossingen, gadgets, draadloze producten (denk aan Z-Wave, EnOcean, Zigbee) en wat er nog meer op ons afkomt. Want ook technieken als Zigbee, Z-Wave en EnOcean zijn reeds aanwezig op onze trein.

Met inmiddels honderden gerealiseerde projecten in België, Nederland en Duitsland, en een groot aantal fabrikanten die onze software gebruiken (zoals Siemens Duitsland, Philips Nederland, Helvar Lighting Controls, Unica, CroonWolter&Dros/HVL, Domare) voor de meest uiteenlopende projecten, weten we dat de trein van iRidium vooruit gaat. Het einddoel is echter nog lang niet bereikt; het is zelfs de vraag of überhaupt het einddoel bereikt zal worden. De rails waar we op rijden, wordt immers elke dag weer langer, met steeds weer nieuwe systemen, protocollen, apparatuur; vanuit iRidium mobile zullen we dan ook proberen dit traject te blijven volgen. Met alle seinen op groen, raast de iRidium trein door. Met een groot aantal wagonnetjes achter zich, die de trein een steun in de rug geven.

Vanuit iRidiumMobile.nl ben ik trots op het feit, dat in 6 jaar tijd de naam iRidium mobile een begrip is geworden in Duitsland, België en Nederland. Dat fabrikanten op onze trein aanhaken, omdat er vanuit de markt om gevraagd wordt. En dat ook steeds meer system-integrators in gaan zien, wat de kracht van iRidium mobile is. Heb je een project met Crestron, Helvar, KNX en Modbus? En wil je dure hardware-matige gateways voorkomen? iRidium mobile is de oplossing. Wil je KNX koppelen met Sonos, of Philips Hue, zonder dure interfaces? iRidium mobile is de oplossing. Wil je AMX met Modbus combineren? iRidium mobile kan het.

Wil je ook op onze trein stappen? Bezoek ons dan op de beurs Domotica & Slim Wonen 2016 in het Evoluon te Eindhoven, of op de vakbeurs Elektrotechniek in Hardenberg. Want ook daar stopt onze trein, om je te laten instappen op het perron. Om tijdens een rit te mogen ervaren, hoe snel de trein van iRidium al aan het rijden is. En met welk comfort en gemak je in staat bent (als system-integrator of fabrikant) onze trein te besturen. Omdat datgene te maken, wat je klanten wensen: een gemakkelijk bedienbare app voor de veelheid van systemen en protocollen in de woning of het bedrijfspand.

We stoppen maar even in Eindhoven en Hardenberg. Maar begin 2017 stoppen we in ieder geval in Amsterdam op de ISE en in Brussel op de Batibouw. Het is maar dat u het weet!

Wil je een gratis treinkaartje? Ga naar www.iRidiumMobile.nl en registreer je voor de beurs Domotica & Slim Wonen, of ga naar www.domintell.nl voor een gratis treinkaartje voor de Elektrovakbeurs in Hardenberg. Doe het snel; voordat je weet is de trein alweer weg!

Namens het team van iRidiumMobile.nl
Theo Derks.